Võimalik takistus: Keegi ei kasuta foorumit.
Võimalik takistus: Vastused ei klapi küsimustega.
Võimalik takistus: Kaastööd ei viita teiste õppijate panustele.
Võimalik takistus: Hilised alustajad tunnevad end ülekoormatuna.
Võimalik takistus: Pärast esialgseid kaastöid enam uusi ideid pole.
Võimalik takistus: Kirjutatud postitus on kadunud.
Võimalik takistus: Arutelu kaldub teemast kõrvale.
Võimalik takistus: Puudub selgus.
Võimalik takistus: Arutelus domineerib õpetaja.
Võimalik takistus: Õpetaja investeerib palju aega.
Võimalik takistus: Keegi ei kasuta foorumit.
Stsenaarium
Õpetaja on koostanud õppijatele foorumi. Päevi hiljem pole keegi veel foorumisse midagi postitanud.
Võimalik(ud) lahendus(ed):
- Ennetav: kehtestage suhtlusreeglid (koos).
- Ennetav: ärge pakkuge korraga liiga palju suhtluskanaleid ja ülesandeid.
- Ennetav: selgitage foorumit ja selle funktsioone, jagades oma ekraani sünkroonkursuse ajal või esitades selgitavat videot.
- Ennetav: kirjeldage lisaväärtusi ja kasutamise ootusi.
- Paluge õppijal kasutada foorumit kõigi küsimuste jaoks, mille saate neilt meili teel.
- Juhtida õppija tähelepanu uuele foorumile otsesõnumi kaudu (nt kursuse element "sõnumid" õppeplatvormis).
- Paluge õppijatel foorumiga liituda.
- Olge kannatlik, kui õppijad ei postita kohe.
- Küsige õppijatelt, miks nad foorumit ei kasuta ja leidke koos lahendus.
- Lubage võimaliku vastusena valik „Ma ei saanud küsimusest aru”.
- Julgustage õppijaid sõna võtma. Pole olemas rumalaid küsimusi ja kõik õpivad vigadest kõige rohkem.
- Kaaluge foorumi loomist nii, et küsimusi saab esitada anonüümselt.
- Julgustage õppijaid ka pooleliolevaid töid postitama ja selle kallal koos töötama.
- Alustage foorumi kasutamist koos sünkroonkursusega.
- Vajadusel seadke kasutamise ajaaknad.
- Olge ise foorumis kohal.
- Tunnustage olemasolevate panuste eest.
- Saavutage pühendumus konkreetsete ülesannete ja tähtaegade kaudu.
- Kasutage sünkroonseansside ajal foorumi sisu ja arutage foorumis sünkroonseansside sisu põhjalikumalt.
- Kaaluge aruteludeks väiksemate rühmade moodustamist.
Võimalik takistus: Vastused ei klapi küsimustega.
Stsenaarium
Õpetaja on loonud õppijatele foorumi konkreetse küsimuse arutamiseks. Mõne aja pärast kontrollib õpetaja foorumit uuesti ja avastab, et vastused ja arutelu ei ühti antud küsimusega.
Võimalik(ud) lahendus(ed):
- Ennetav: paluge teisel isikul kontrollida, kas teie küsimus on arusaadav.
- Ennetav: veenduge, et küsimuse pikkus oleks sobiv. Lisage kogu oluline teave ja vältige segavat, üleliigset teavet.
- Ennetav: tõstke küsimuse olulised punktid visuaalselt esile.
- Ennetav: andke vastuseks näide või raamistik.
- Ennetav: võimalusel arutage ülesandeid sünkroonselt.
- Küsige, mida asjaga mõeldakse ja sõnastage vajadusel vastus uuesti.
- Vastake nii vara kui võimalik, et teised õppijad ei tugineks oma vastuses sellele teemavälisele vastusele. Kohandage oma tööaega foorumi väljakuulutatud avaldamisaegadega või vastupidi.
- Eristage erinevat tüüpi vigu: kui viga ei ole sisuga seotud (nt õppija postitas valesse lõime), saate selle ise parandada ja teavitada sellest õppijat privaatsõnumiga. Kui sama vea teeb rohkem õppijaid, peaksite seda teemat ka rühmaga hiljem käsitlema.
- Kinnitatud postituses selgitage kõigile arusaamatused (solvamise vältimiseks süüdistage vajadusel arusaamatuses enda ebaselget sõnastust).
- Juhtige inimese arusaamatustele tähelepanu väga lugupidavalt. Saatke õppijale privaatsõnum ja paluge tal oma postitust vastavalt kohandada.
Võimalik takistus: Kaastööd ei viita teiste õppijate panustele.
Stsenaarium
Õpetaja on koostanud õppijatele foorumi etteantud küsimuse arutamiseks. Foorumi vastuseid lähemalt vaadates selgub, et õppijad vastasid küsimusele, kuid ei viidanud kaasõppijate panustele.
Võimalik(ud) lahendus(ed):
- Ennetav: formuleerige ülesandeid, et julgustada osalejaid enamaks kui lihtsate ja arusaadavate ideede kogumiseks. Küsimus peaks olema piisavalt avatud, et jätta ruumi aruteluks.
- Ennetav: rõhutage ülesandes (mitu korda), et kaastööd peaksid olema seotud teiste õppijate panustega.
- Ennetav: kaaluge eriülesande kasutamist, nt peaksid õppijad jagama oma ideid, kuid samas panustama ka vähemalt kahe postitusega, mis arendavad ka teiste panustamist.
- Ennetav: määrake kaastööd formaadis Vasta—Lisa—Küsi.
- Vasta küsimusele
- Lisage oma mõtteid
- Esitage ise küsimus
- Ennetav: näidake tsiteeringuid vastuste puhul.
- Seostage individuaalsed kaastööd üksteisega ja küsige kommentaare, juhtides arutelusid ja esitades järelküsimusi.
- Tuletage õppijatele meelde, et nad viitaksid üksteise sisendile.
- Paluge õppijatel esitada oma küsimusi, et vähendada õpetajakesksust.
- Tehke selgeks, et lahkarvamused on osa teaduslikust diskursusest ega tähenda endast isiku mitteväärtustamist.
- Julgustage õppijaid esitama põhjalikke küsimusi kaaüõppijate panuste kohta.
- Kui kõik õppijad töötavad samal ajal, kirjutavad nad ka üheaegselt ja võivad olla vähem teadlikud sellest, mida kaasõppijad kirjutavad. Töö jaotamine pikema aja peale võib seega suurendada teiste õppijate panuseid.
Võimalik takistus: Hilised alustajad tunnevad end ülekoormatuna.
Stsenaarium
Õpetaja on loonud õppijatele foorumi konkreetse küsimuse arutamiseks. Kuna töö on planeeritud asünkroonselt, alustavad mõned õppijad oma tööd tunduvalt hiljem kui teised. Hilised alustajad leiavad, et foorum on juba postitusi täis. Nende jaoks on väga demotiveeriv, kui nad peavad enne aruteluga liitumist kõik postitused läbi lugema.
Võimalik(ud) lahendus(ed):
- Ennetav: muutke foorumi avaldamise aeg läbipaistvaks.
- Ennetav: piirake potentsiaalselt iga õppija panuste arvu.
- Kirjutage (või paluge kellelgi kirjutada) kõigist kaastöödest korrapärased kokkuvõtted ja tõstke need visuaalselt esile, nt kinnitage need foorumi ülaossa. Märkige vahekokkuvõtte tegemise aeg (nt 1. osa kuupäeva, kellaaja järgi). Samuti võite anda teada, millal kokkuvõte postitatakse.
- Paluge õppijatel, kes on seda teemat juba pikalt arutanud, koostada sünkroonseansi ajal sõnaline kokkuvõte, et aidata teistel, kes võivad olla hiljem kursusega liitunud, oma suunda leida.
- Määrake lõplik kokkuvõtlik ülesanne, mis julgustab õppijaid peegeldama oma panust.
- Vaadake ka soovitusi selguse puudumise võimaliku takistuse kohta.
Võimalik takistus: Pärast esialgseid kaastöid enam uusi ideid pole.
Stsenaarium
Õpetaja on loonud õppijatele foorumi konkreetse küsimuste arutamiseks. Esimesed kaks õppijat on andnud küsimusele üksikasjalikud ja põhjalikud vastused. Teistel õppijatel on seejärel raske anda sisulist ja täiendavat sisendit.
Võimalik(ud) lahendus(ed):
- Piirake õppijaid ühe aspektiga ülesandes iga kaastöö kohta.
- Rõhutage, et ka teiste õppijate panust saab arutada ja edasi arendada.
- Lisage järk-järgult põhjalikumaid küsimusi uutesse arutelulõimedesse, mida saab samuti kasutada.
- Ülesande püstitamisel veenduge, et õppijad mõtleksid kõigepealt ise. See toob tavaliselt kaasa rohkem ideid kui siis, kui nad loevad esmalt teiste õppijate kaastöid ja lasevad end neist juhinduda.
- Tõstke esile uurimisvõimalusi.
- Jaotage ettevalmistatud vahendid eelnevalt nii, et õppijate eelteadmised erineksid ja oleks võimalik vastastikune täiendamine.
- Määrake aruteluks erinevaid vaatenurki või tutvustage neid täpsemate küsimuste kaudu.
- Mõelge uuesti läbi nõue, et igaüks peab midagi kirjutama.
- Avage paralleelselt mitu arutelulõime ja laske õppijatel valida.
- Sarnaselt Delphi meetod, tehke teiste õppijate panused nähtavaks ainult teises etapis. Näide: kõik õppijad saadavad oma mõtteid privaatselt. Seejärel teeb üks õppija neist kokkuvõtte ja postitab need foorumisse eelinfona.
Võimalik takistus: Kirjutatud postitus on kadunud.
Stsenaarium
Õpetaja on loonud õppijatele foorumi konkreetse küsimuse arutamiseks. Aktiivse osaluse tagamiseks täpsustati, et iga õppija peaks panustama foorumisse vähemalt kahe postitusega. Foorumit lähemalt vaadates selgub järgmine: paljud õppijad ei külastagi enam foorumit pärast kahe kaastöö kirjutamist. Nad ei vasta teiste õppijate põhjalikele küsimustele ega kommentaaridele nende postituste kohta. Seega näib, et nad jäävad ülejäänud arutelust täielikult ilma.
Võimalik(ud) lahendus(ed):
- Tehke õppijatele selgeks vahetuse eesmärk ja kasu.
- Paluge õppijatel foorumiga liituda.
- Teatage, et järk-järgult lisatakse põhjalikumaid küsimusi.
- Vältige panustatavate postituste arvu täpsustamist ja viitage selle asemel näiteks "foorumis aktiivsele osalemisele" kui ootusele.
- Järgmiseks sessiooniks paluge õppijatel selgitada, millised kaasõppijate argumendid neile kõige rohkem meeldisid ja miks.
- Looge stiimuleid, nagu uue materjali postitamine, et julgustada õppijaid platvormi regulaarselt kontrollima ja foorumis uusi postitusi märkama.
Võimalik takistus. Arutelu kaldub teemast kõrvale.
Stsenaarium
Õpetaja on andnud õppijatele foorumi etteantud küsimuse arutamiseks. Alguses arutavad õppijad antud küsimust. Siis aga arenevad diskussiooniteema raames mitu väga elavat "kõrvaldiskussiooni", millel tegelikult pole algse küsimusega peaaegu midagi pistmist. Algset küsimust ei arutata edasi peaaegu üldse.
Võimalik(ud) lahendus(ed):
- Ennetav: arvestage arutelulõimede loomisel algusest peale õppijate huvidega.
- Märkige moderaatoriks kõrvalteemat tutvustanud õppija ja viige postitus(ed) eraldi arutelulõime.
- Suunake arutelu tagasi põhiteema juurde.
- Paluge õppijatel selgitada oma postituse asjakohasust põhiküsimuse suhtes.
- Võite tegeleda õppijate huvidega pärast koos (kui hääletate selle poolt).
- Võite sulgeda arutelulõimingu ja alustada arutelu uuesti uues lõimes täpsema küsimusega.
Võimalik takistus: Puudub selgus.
Stsenaarium
Õpetaja on loonud õppijatele foorumi konkreetse küsimuse arutamiseks. Foorumit on juba mõnda aega kasutatud ja see on postitustega täidetud. Nüüd on sisust raske aru saada.
Võimalik(ud) lahendus(ed):
- Ennetav: koostage juhised kaastööde teemarea struktuuri kohta.
- Ennetav: paluge õppijatel kirjutada iga aspekti kohta üks postitus, et tehnilised arutelulõimed vastaksid sisulõimedele.
- Ennetav: kasutage juhiste edastamiseks foorumi kirjelduse teksti.
- Määrake ise arutelulõimede jaoks ainulaadsed pealkirjad.
- Vajadusel asetage lõimes valesti paiknevad postitused ümber.
- Arutage foorumis tsiteerimis- ja vastusevariante ning leppige kokku järjepidevas lähenemisviisis.
- Selgitage õppeplatvormi OpenOLAT kuvamisvalikuid foorumis, nt "üks", "pesastatud", "tasane" ja ainult uued postitused.
- Täpsustage üksikute postituste esiletõstmise võimalusi.
- Vähendage sisu dubleerimist asünkroonse kirjutamise kaudu.
- Lõpetage arutelud, kui need on lõppenud (ajaliselt).
- Määrake erinevatele arutelulõimedele erinevaid teemasid. Võite sulgeda vanad arutelulõimed, kui need viivad uute alateemadeni ja arutleda ainult uutes arutluslõimedes olevaid alateemasid.
- Võite määrata maksimaalse tähemärkide arvu postituse kohta, et õpetada õppijaid arutlemisel asja juurde jõudma.
- Võite määrata õppijatele ülesandeks arutelude kokkuvõte, nt. üks kord semestris. Laske avaldada kokkuvõtted kinnitatud postitusena (= nn “kleepuv”).
- Kasutage “kleepuvat” funktsiooni, et viia olulised arutelulõimed jäädavalt foorumi ülaossa.
- Arutage sünkroonselt arutelu selgust ja leppige ühiselt kokku optimeerimisvõimalused.
Võimalik takistus: Arutelus domineerib õpetaja.
Stsenaarium
Õpetaja on loonud õppijatele foorumi konkreetse küsimuse arutamiseks. Postitusi lugedes jääb mulje, et arutelus domineerib õpetaja ja õppijad on üha enam tagaplaanil.
Võimalik(ud) lahendus(ed):
- Vajadusel hoidke end alguses veidi tagasi.
- Foorumis osalemise vahele jätke pause.
- Õpetajana panustage peamiselt küsimuste, mitte väidetega.
- Piirake oma reageeringuid olukordadega, kus tekib ebakindlus ja/või arusaamatused.
- Kui vähegi võimalik, ärge hinnake õppijate postitusi ("hea", "oluline aspekt" jne), sest see võib jätta mulje, et teised postitused pole nii head või olulised, isegi kui see polnud teie kavatsus.
- Iga sammu kommenteerimise asemel kirjutage pigem üldistavad vastused.
- Andke arutelu modereerimine õppijatele ülesandena (nt teemal esinevale rühmale). Ärge unustage anda rühmale teie õppeplatvormis selleks vajalikud õigused.
- Kasutage arutelu aluseks õppijate esitatud küsimusi.
Võimalik takistus: Õpetaja investeerib palju aega.
Stsenaarium
Õpetaja on loonud õppijatele foorumi konkreetse küsimuse arutamiseks. Et õppijatel ei jääks muljet, et nad on õppeplatvormile üksi jäetud, kontrollib õpetaja regulaarselt neid, vastab küsimustele ja modereerib arutelu. Seejuures investeerib õpetaja palju oma aega foorumisse.
Võimalik(ud) lahendus(ed):
- Ennetav: mõelge enne hoolikalt läbi, millist teavet ja millal vaja on. Kui kõik on õigeaegselt ja igakülgselt edastatud, on vastamist vajavaid päringuid oluliselt vähem.
- Määrake oma foorumi modereerimise ajad ja teavitage nendest õppijaid.
- Leppige õppijatega kokku koodsõnas, mis näitab, et teatud hetkel soovitakse konkreetselt õpetajalt vastust ja vastasel juhul teab õpetaja end tagasi hoida.
- Andke õppijatele ülesandeid, nagu modereerimine või sisu kokkuvõte (ärge siiski üle pingutage).
- Tellige foorumi märguanded, et te ei peaks pidevalt uut sisu otsima.
- Kasutage tehnilisi valikuid, näiteks "näita ainult uusi postitusi".
- Viige lõpuarutelud ja arutelu laiemalt sünkroonseanssidele.
- Tooge lahenduste näiteid.
- Võite lasta õppijatel üksteisele tagasisidet anda (= kaaslaste tagasiside).
- Pange paika selged suhtluskanalid ja vastake kõiki huvipakkuvatele küsimustele alati nii, et kõik näeksid vastust. Ideaalis tuleks foorumis esitada ainult üldisi küsimusi ja neile vastata.